Război și pace, varianta 2012

 Motto:
Ce-i mâna pe ei în luptă, ce-au voit acel Apus?

Vă avertizez de la bun început: cele ce urmează nu au absolut nicio legătură cu romanul lui Tolstoi. Au legătură cu ce face armata română în zilele noastre.
Am văzut zilele astea, pe unul dintre zecile de posturi TV românești, un reportaj despre soldații români din Afganistan. Despre viața lor crâncenă, despre pericolele care îi pândesc din fiecare groapă, din fiecare tufiș...Despre cei care au murit acolo, fără să știe bine de ce. De fapt, singura rațiune care i-a trimis acolo sunt banii. Soldatul român, ca orice român mediu, are nevoie de bani. Și cum dislocarea în teatrele de operațiuni din străinătate (așa cum spun fătucile de pe la teveu, unele care nu știu să deosebească o grenadă de mână de un ou proaspăt ouat) înseamnă mulți bani, mulți soldați români își asumă riscul imens de a călca pe o mină artizanală în timp ce patrulează la mama dracului, prin praf și nisip deșertic, în speranța că măcar familiile lor o s-o ducă bine. 
Și acolo - acolo însemnând și Afganistan, și Somalia, și pe unde mai sunt trimiși ei -  poți muri în zece feluri pe zi. Singurul inconvenient e că nu-ți poți alege moartea...în rest totul e OK - mai o vizită a oficialilor noștri, mai o miuță cu soldații din alte țări, mai un „videochat” pe Skype cu familia înlăcrimată din țară...Și mult-mult Doamne Ajută! Că trebuie. Dacă nu mă credeți, stați de vorbă cu cineva care tocmai a venit de acolo. Eu am stat. Și nu a fost o conversație la o bere cu un vecin și prieten. Că astea de obicei îs cu relaxare, cu râsete, cu de-astea...am aflat că versurile alea din copilăria noastră - Flăcăi cu piepturile tari/Ce moartea-n față o privesc - nu-s deloc o figură de stil de dragul rimei încrucișate. Sunt o stare de fapt. 
Așa că întreb și eu, ca omu'? Ce caută ei acolo, când armata română, cu blazonul scăldat în sânge de la Sarmisegetuza la Stalingrad, a luptat doar pentru apărarea țării?? Ne-am transformat și noi în mercenari, după modele de import? Care este rațiunea de stat pentru care sunt trimiși oamenii ăia să moară pentru o cauză foarte îndepărtată de a noastră?
Veți spune că apără valorile occidentale, democrația, and shit like that. Care valori occidentale? Alea în numele cărora s-au terorizat și torturat oameni ca Giordano Bruno sau Galilei? Democrația care ține indienii din SUA în rezervații? Alea care propăvăduiau supremația rasei albe în Europa și Africa de Sud?
Și așa, ca destindere după toate cele de mai sus, vă recomand să vedeți Black Hawk Down (Elicopter la Pământ). Aveți mai jos un trailer, cum se spune acum:


[youtube http://www.youtube.com/watch?v=tnV6wM-vd9s]

Aveți grijă, nu e pentru cei cu inimia sau alte organe slabe! Poate ajungeți și voi la concluzia asta, ca soldatul din film:


[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Ybju5hb8nkc?feature=player_detailpage]

Comentarii

  1. Filmul are unele scene dure, chiar foarte dure, dar merită văzut. Nu e film de groază, să visezi tot felul de orătănii, strigoi, vârcolaci, și altele. Ca să parafrazez și eu, e despre viață (a soldaților) pur și simplu.
    N-am înțeles ce nu înțelegi? Că caută ăia pe-acolo, oficial vorbind? Asta nici eu n-am înțeles, deși am încercat. Și eu tot din surse directe - vecinul și prietenul Ciprian - știu de avantajele financiare ale „dislocărilor afgane”.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de spus? OK, dar fii politicos, altfel vei primi ce meriți!

Postări populare de pe acest blog

Ion Pribeagu - un scriitor uitat

Crăciunul în mitologia română

Kdenlive „crapă” la importul unui clip