Ciudatul, duduia și internetul

Da, știu, titlul e o parafrazare grosolană a unui titlu de film. Dar, na, atât m-a dus capul (sunt treaz de la 5 ca să fac baie, că la noi apa e cu program de când o țeavă a făcut „trosc” pe undeva prin oraș - și decât odihnit și murdar, mai bine chior de somn, da' curat). Dar să trecem la treabă...După baia cu trăsături pregnante de mozol la lighean, am luat-o aiurea pe net și am găsit un forum, ceva, unde un nene se plângea de serviciul clienți de la o firmă oarecare de internet. Asta mi-a adus aminte de o pățanie de-a mea cu o firmă locală de gen, firmă care între timp a fost „înghițită” de alta mai mare. Iată și evenimentele:

Într-o dimineață, net ioc. Verific ce era de verificat la mine, totul OK. „E de la ei”, zic io și purced la căutarea telefonului mobil să-i sun (nu, nu am telefon fix, ce să fac cu el când eu îs plecat mai tot timpul?). În fine, găsesc telefonul și sunt la „Deranjamente”, deranjat că nu merge netul. 
 - Bună ziua, firma X, cu ce vă putem ajuta?, zice o voce blondă de la capătul celălalt al convorbirii (nu al firului, că eram la mobil!!)
- Săru'mâna, zic, am o problemă, nu merge internetul de vreo două ore, și-mi trebuie urgent (chiar îmi trebuia). Aveți vreo defecțiune, ceva?
- Nu, nu. Ați încercat, poate e din firewall-ul dvs, zice duduia îndatoritoare. 
- Păi nu am firewall, zic, am router, da' l-am scos și am pus cablul UTP direct în placa de rețea de la calculator. Tot nu merge, nici ping, nici nimic...și-mi trebuie neapărat.
- Cum n-aveți firewall?? mă ia la rost tanti (aici aș fi vrut să-i văd fața).
- N-am, că n-am Windows, folosesc Ubuntu, zic io liniștit,și la ăsta nu prea-ți trebuie firewall, plus că am și router care are el firewall...și stă el geană pe conexiunea mea la net (e drept, partea asta am spus-o în gând).
- A, păi dacă n-aveți Windows, cum știți că nu vă merge internetul? mă întreabă contrariată. (Aici îmi dau seama că articolul ăsta s-ar fi putut numi la fel de bine Windows zombies - da, știu, dar e mult de discutat pe subiectul ăsta).
- V-am spus, nu merge deloc, nici ping pe serverul Y, nimic. Și n-are a face sistemul, e la fel.
- Noi oferim suport tehnic doar pentru Windows. Aveți Ubuntu de ăla, nu vă putem ajuta, spune domnișoara pe un ton ultimativ.
- Stați puțin, dvs. trebuie să-mi furnizați internet până la „gura țevii”, la placa de rețea, adică. Și EU NU AM AȘA CEVA ACUM. Ce fac eu cu el mai departe e altă treabă. Ce-ar fi să mă oprească poliția să mă amendeze că merg cu Loganu' pe stradă, și nu cu Skoda sau mai știu eu ce...Cum a mers până acum pe Ubuntu, o să meargă și de-acum încolo, dacă reparați ce e defect pe traseu...
- Îmi pare rău, dar noi nu oferim suport pentru altceva în afară de Windows, o ținea ea pe-a ei.
-„Să-i zic ceva de dulce?” mă gândeam, „n-are rost, e și ea un angajat ca și mine, ca și altul, politica firmei e de vină...” și, cu voce tare:
- Bine, am înțeles, dar vă rog totuși trimiteți pe cineva să vadă ce și cum.
-  O să văd ce pot face. Spuneți-mi vă rog adresa.
- (Dictat adresă, re-enunțat problemă, etc.) Mulțumesc, la revedere...
Și cum soarta are ea umorul ei (involuntar), vine vecinu' de la 3 la mine că nu-i merge internetu' și n-are fiică-sa cum să „cetuiască” pe „mess” ceva urgent, nevoie mare...
- Sună la ei, îi spun, că mata ai Windows, și dacă e ceva, te ajut eu cu detaliile tehnice.
- Se uită la mine cam cum se uită un entomolog la o insectă rară de prin Sierra Leone, dar sună totuși și, minune!, după vreo jum' de oră vine un nene de ăla „tehnicus” cu o salopetă albastră și o trusă de scule neagră. Convoc (unilateral) o „ședință de lucru” pe casa scării, vine și vecinu' și ne dăm la vorbă întâi, că na, români suntem. La un moment dat zice nenea „tehnicus”:
- Știți că aveți unu' cam ciudățel, pe aici, pe scară?
„Hopa, ăsta sigur îs io” mă străfulgeră prin cap...și întreb „nevinovat”:
- Da' de ce, ce-a făcut?
- Păi a sunat la noi la depanări și n-are uindăus ca toți oamenii, are ceva cu „bubuntu” în calculator...
„Ubuntu, dude”, zic io tot mental, ”înseamnă în nuș'ce limbă din Africa de Sud...” și, iarăși cu voce tare:
 - Și pentru aia de-ați zis cum se cheamă nu puteți face nimic?
- Nu prea, n-avem pe nimeni care se pricepe...
În fine, ca să n-o lungesc prea mult, o să sar direct la concluziile mele proprii și personale:
1. Firma era micuță, și normal că nu avea de unde să știe că există zărghiți ca mine care nu vor Windows (mai peste vreo lună de la „incident” mi-am pus și Windows, forțat de un update la BIOS...).
2. MAREA MAJORITATE a oamenilor nu știu că există și alternative LEGALE și GRATUITE la Windows și la programelor de pe acesta. Aici e mult de discutat, dar există alternative cel puțin la fel de bune la programele de Windows pentru sistemele Linux (uneori este același program cu versiuni pentru cele două, vezi cazul Firefox, Filezilla, Google Chrome și altele). Și aici mă refer la ce face marea majoritate cu un calculator - dat pe net, scris mailuri, muzică, filme, piratare...(apropo, câți aveți licență de Windows legală?) Excepțiile sunt programele „dedicate” gen Photoshop, AutoCAD și altele de genul, unde „oferta” Linux este mai slabă, dar nu inexistentă, și jocurile, unde Linux-ul stă cam prost. Dar există deja semnale că se vor remedia și aceste neajunsuri. 
3. Cum Windows este atotputernic (vezi pct. 2), firmele de net nu se oboseau să se complice și cu Linux. Cele mari erau și sunt altfel, ba chiar cea de la care am eu netul nu face figuri când e vorba de ce sistem folosesc...
4. Utilizatorul român a fost educat - în școală, acasă, în grupul de prieteni - că „there is no life without Windows”. Și asta din varii motive - cursuri predate la școală pe Windows/Microsoft Office, influența anturajului (cum mai vorbim pe mess? Simplu, chiar mai simplu decât pe Windows...)
P.S. Acest articol nu este unul laudativ la adresa distribuțiilor Linux. Este doar o constatare personală bazată pe o oarecare experiență în utilizarea ambelor sisteme de operare și pe observațiile la fel de personale și directe asupra anturajului/familiei/societății în care exist. 
P.S. 2: Folosesc Ubuntu nu pentru a fi mai „cu moț” ci dintr-un motiv simplu: așa cum mi-am cumpărat mașină să merg cu ea și nu am furat una, la fel am ales un sistem gratuit și legal. 
P.S. 3: Nu sunt și nici nu am avut intenția să fiu moralist, moralizator, critic, acid la adresa celor care utilizează Windows. Fiecare e cu alegerea lui, cu treaba lui. Și nu sunt chiar atât de ciudat pe cât par la prima vedere (chiar și a doua). Toate bune!

Comentarii

  1. Măcar dacă ar fi o scenetă izvorâtă din imaginația mea...dar e reală, e pățania mea cu Electron MBit, fosta firmă locală care între timp a fost cumpărată de NExtGen. Da' și eu copchil tâmpit, mi-am găsit să o iau pe arătură cu Ubuntu, dacă rămâneam la Windowsu' piratat era treaba bună...
    A, și Caragiale ar fi trebuit să lucreze 24 din 24 ca să poată surprinde tot, iar Balzac și alții ca el ar fi murit de ciudă...

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de spus? OK, dar fii politicos, altfel vei primi ce meriți!

Postări populare de pe acest blog

Ion Pribeagu - un scriitor uitat

Crăciunul în mitologia română

Kdenlive „crapă” la importul unui clip